W Świerczynkach bito rekord w czytaniu na przerwie

Box2 Łysomice Wiadomości
fot. nadesłane

Szkoła Podstawowa w Świerczynkach wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie”. W akcję włączyła się cała społeczność placówki – uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi. Celem bicia rekordu w czytaniu na przerwie było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Akcja odbyła się w czwartek 28 października. Poprzedziła ją kampania promocyjna, w którą włączyli się uczniowie, przygotowując pomysłowe plakaty zachęcające do sięgnięcia po książkę.

„Chodziło o pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe, a książka może być przyjacielem i sposobem na przyjemne spędzanie czasu – opisują organizatorzy. W trakcie bicia rekordu wszyscy czytali: uczniowie w klasach, sali gimnastycznej, bibliotece. Czytali nauczyciele, pracownicy obsługi, nawet pani dyrektor, mimo licznych obowiązków, znalazła chwilę, by sięgnąć po książkę. Na koniec pani bibliotekarka przeczytała wszystkim bajeczkę o szarym słowiku, w której poruszonych zostało wiele ważnych spraw, m.in. to, że nie wygląd jest w życiu najważniejszy, lecz liczy się to, co potrafimy i co mamy w sercu oraz że warto sobie pomagać”.

REKLAMA

Warto podkreślić, że w akcję włączyła się cała społeczność naszej placówki – nie tylko pracownicy pedagogiczni, ale także pracownicy obsługi. Wszyscy wspólnie z uczniami czytaliśmy, pokazując, że obcowanie z książką może być ciekawym doświadczeniem – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej im. L. Filcka w Świerczynkach Dorota Suchecka. – Dużą rolę odegrało zwłaszcza zaangażowanie koordynatorki całego wydarzenia, czyli pani bibliotekarz Anny Wińskiej, która promuje czytanie na co dzień, wzbogacając księgozbiór o liczne nowości wydawnicze, pytając dzieci, jakie książki chciałyby czytać.

Placówka organizuje m.in. lekcje biblioteczne, które polegają na głośnym czytaniu i propagowaniu idei samego czytania. W takich lekcjach uczestniczą nawet najmniejsze dzieci z oddziału przedszkolnego, które od najmłodszych lat uczą się kontaktu z książką. Z kolei dla starszych uczniów biblioteka organizuje m.in. konkursy ze znajomości danej lektury. Do biblioteki zawsze można wejść, wziąć książkę z półki i sobie poczytać w czytelni. Księgozbiór jest systematycznie uzupełniany o najciekawsze nowości, zwłaszcza o te tytuły, o które pytają dzieci.

Zawsze gdy zaglądam do biblioteki, są w niej uczniowie, którzy czytają – mówi Dorota Suchecka. – Nie jest wcale tak, jak się stereotypowo sądzi, że dziś dzieci w ogóle nie czytają, a czas spędzają wyłącznie na grach komputerowych i przeglądając internet w telefonie. Znam wśród swoich uczniów prawdziwych miłośników książek. Oczywiście, są też dzieci, które rzeczywiście nie lubią czytać. Staramy się im pokazać, że kontakt z książką może być fajną przygodą. Sama uczę historii i na swoich lekcjach podkreślam, że podręcznik nie służy tylko do nauki, ale sam w sobie jest ciekawym przedmiotem. Zwracam uwagę na fizyczność książki, zapach farby drukarskiej.

Jak się okazuje, nawet okres nauki zdalnej, wymuszony obostrzeniami sanitarnymi w związku z epidemią koronawirusa, nie stanowił przeszkody dla promocji czytelnictwa w szkole w Świerczynkach. W czasie nauczania zdalnego bibliotekarz łączył się z uczniami i głośno czytał książki młodszym dzieciom.

Szkoła Podstawowa w Świerczynkach wzięła udział w „Przerwie na czytanie” po raz drugi. Akcja jest realizowana w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom” i ma na celu m.in. „zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu”.

Tagged

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *