Chełmno intensywnie pracuje nad siecią komunikacji rowerowej

Box1 Wiadomości
fot. nadesłane

Ponad 30 proc. mieszkańców Chełmna chciałoby, aby rower stał się ich głównym środkiem lokomocji. W chwili obecnej jest to utrudnione, ponieważ miasto nie posiada jeszcze sieci komunikacji rowerowej. W najbliższym czasie chełmnianie mogą jednak liczyć na zmiany w tym zakresie, ponieważ włodarze zamierzają odpowiedzieć na ich potrzeby.

Ścieżki rowerowe w Chełmnie nie tworzą spójnej sieci i obejmują kilka niepołączonych ze sobą odcinków. Najdłuższy z nich przebiega wzdłuż ul. Jastrzębskiego od mostku na rzece Frybie do bram Ośrodka Wypoczynkowego nad Jeziorem Starogrodzkim. Drugi znaczący fragment prowadzi od Plant Kolejowych do granicy ze Stolnem. To jednak za mało. 

REKLAMA

Nasze obecne działania zmierzają do połączenia istniejących odcinków w system umożliwiający bezpieczne poruszanie się rowerem po mieście. W pierwszej kolejności chcemy wytyczyć ścieżkę po istniejącej infrastrukturze od Plant Kolejowych aż do ul. Biskupiej – tłumaczy Piotr Murawski, wiceburmistrz Chełmna.

U zbiegu Plant Kolejowych z Szosą Grudziądzką zostanie także stworzony łącznik, pomiędzy istniejącą ścieżką rowerową do Grubna a szlakiem prowadzącym do centrum wzdłuż ul. Dworcowej. Zaplanowana jest już także ścieżka rowerowa łącząca ul. Kamionkę z przystanią nad Wisłą oraz inwestycja ciągnąca się wzdłuż ul. Nad Groblą do drogi krajowej nr 91 i ścieżki do Podwieska. Docelowo zostanie ona połączona z Rynkiem, ul. Kamionką, Starymi Plantami i ul. Rybacką.

Obecnie 3,7 proc. mieszkańców korzysta z roweru w ramach codziennego poruszania się po mieście. Natomiast aż 31,2 proc. chciałoby, aby rower stał się ich głównym środkiem lokomocji – informuje Piotr Murawski.

Mieszkańcy Chełmna w trakcie konsultacji społecznych sygnalizowali takie problemy jak niedobory infrastrukturalne czy niskie standardy jakości istniejących ścieżek. Oczekują oni przede wszystkim asfaltowej nawierzchni ścieżek, uzupełnienia oświetlenia i zainstalowania większej liczby stojaków na rowery. Brakuje także pojemników na odpady i ławek.

Ścieżka rowerowa od Plant Kolejowych do Grubna zostanie oświetlona. Zlecone jest już także wykonanie projektu ścieżki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem od Plant Kolejowych do Motocrossu przy ul. Brzoskwiniowej – zapewnia wiceburmistrz.

Jeszcze tej wiosny planowany jest zakup dwóch stacji naprawczych dla rowerów. W przestrzeni miasta pojawią się także dodatkowe stojaki na rowery. W ramach planu rozwoju komunikacji rowerowej na każdym ze skrzyżowań w mieście zostanie wprowadzona taka organizacja ruchu, aby rowerzyści czuli się bezpiecznie. W chwili obecnej wyjątkowo problematyczny jest wylot z osiedla Skłodowskiej i skrzyżowanie z ul. Świętojerską. W dalszej przyszłości miasto rozważa także pomysł wprowadzenia roweru miejskiego. 

Musimy ten projekt bardzo dobrze przemyśleć, ponieważ rower miejski nigdy nie bilansuje się ekonomicznie. Stąd stałby się dodatkowym obciążeniem dla budżetu – zaznacza Piotr Murawski.

W elementy małej architektury, w tym m.in. ławki i kosze przy ścieżkach, miasto zostanie wyposażone jeszcze tej wiosny. Przed rozpoczęciem sezonu letniego prawdopodobnie zostanie wytyczona ścieżka rowerowa, łącząca Planty Kolejowe ze ścieżką nad Jezioro Starogrodzkie. Będzie ona w 50 proc. finansowana przez starostę chełmińskiego. Kiedy mieszkańcy mogą się spodziewać realizacji pozostałych planów? 

Dalsze plany będą uzależnione od możliwości finansowych miasta oraz skutecznego pozyskania środków zewnętrznych. Przygotowujemy się do złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych, pracujemy już także nad kolejną perspektywą finansów unijnych – podsumowuje Piotr Murawski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *