Nowe drogi rowerowe w powiecie toruńskim. Zobacz, gdzie powstaną trakty

Box2 Chełmża Czernikowo Gmina Chełmża Łubianka Lubicz Łysomice Obrowo Powiat toruński Region Wielka Nieszawka Zławieś Wielka
fot. Łukasz Piecyk

Już wkrótce ruszy kolejny etap budowy powiatowej sieci dróg w powiecie toruńskim. Nie obyło się jednak bez problemów. Wzrost cen usług na rynku budowlanym nieco pokrzyżował plany inwestycyjne.

Przygotowania do budowy kolejnych odcinków dróg rowerowych w powiecie toruńskim rozpoczęły się wiele miesięcy temu – jeszcze w poprzedniej kadencji samorządowej. Od tego czasu jednak ceny usług i materiałów budowlanych mocno poszły w górę.

Wcześniejsze szacunki brutalnie zweryfikował przetarg na budowę dróg rowerowych. Zamiast spodziewanych 11 mln, firmy biorące w nim udział wyceniły swoje usługi na 25 mln zł.

– Stanęliśmy przed ogromnym problemem – przyznaje starosta toruński Marek Olszewski. – W budżecie powiatu nie było kwoty, którą można by było uzupełnić taki deficyt. Przystąpiliśmy więc do rozmów z pozostałymi udziałowcami: gminami, przez które mają przebiegać trasy, zarządem województwa i biurem ZIT. Muszę powiedzieć, że jestem zbudowany postawą kolegów wójtów z gmin Łysomice, Łubianka, Zławieś Wielka, Obrowo i Czernikowo, bo pomimo że wymagało to bardzo poważnych zmian w ich uchwalonych już budżetach, doszliśmy do porozumienia. Także pan marszałek podszedł do sprawy ze zrozumieniem i zwiększył swój udział, a biuro ZIT znalazło sposób na to, by dostosować wkład środków z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Dzięki temu porozumieniu udało się zebrać pulę pieniędzy na zadania, rozstrzygnąć przetarg i zawrzeć umowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugiej połowie 2020 r. będzie można już korzystać z nowych tras. Chodzi o następujące trakty:

  • z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa (24,3 km),
  • z Różankowa przez Piwnice do Lulkowa oraz Kamionki Małe – Turzno,
  • z Torunia do Górska z odgałęzieniem do Barbarki.

Jak będą się prezentować nowe trasy? Na terenach leśnych powstaną ścieżki z nawierzchnię naturalną, ale utwardzoną. Trakty biegnące poza lasami będą asfaltowe. W sumie powstanie 39 km nowych tras.

Większa sieć rowerowa to przede wszystkim bezpieczniejszy dojazd do szkoły, pracy czy na zakupy. Trakty służą także rekreacji i zwiedzaniu miejsc atrakcyjnych turystycznie.

Budowę kolejnych 27 km dróg rowerowych koordynuje urząd marszałkowski. Chodzi o następujące odcinki:

  • trasa łącząca Toruń z Wielką Nieszawką i Cierpicami (6,5 km), będąca przedłużeniem miejskiej drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy Nieszawskiej,
  • trasa z Lubicza Górnego przez Nową Wieś do Złotorii (7,7 km),
  • trasa z Nawry przez Chełmżę i Zalesie do Sierakowa (12,8 km), łącząca się z drogami rowerowymi w sąsiedniej gminie Kowalewo Pomorskie.

W planach na przyszłość są połączenia: Mazowsze – Dobrzejewice (11,3 km), Turzno – Lubicz Dolny z odgałęzieniem do Brzeźna (łącznie 16 km), Wybczyk – Nawra (10 km), Górsk – Czarnowo (15 km), Górsk – Łubianka (10 km), Pluskowęsy – Zelgno (4,2 km), Browina- Sławkowo (7 km), Brąchnowo – Brąchnówko (2 km), Czernikowo – Osówka (4 km), Ostaszewo – Kowróz (3,2 km).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *